Ahad, 16 Disember 2012

melindungi semaian sawi pd musim panas dan hujan.

dah seminggu hujan turun,hnya panas beberapa jam aje dalam satu hari...bnyk aktiviti berkebun tergendala tp hujan itu satu rahmat tak perlu kita menyiram tiap2 hari..namun begitu bg semaian baru tidak sesuai dgn hujan yg berterusan ini kerana ia blh melemahkan pkok..letakkan semaian bru di tempat teduh tp jgn letak semaian di tempat gelap.

rumah saya kawasan perumahan,ruang utk berkebun amat terhad,stiap ruang yg ada saya manfaatkan spenuhnye,jika semaian bru sya tutup dgn jaring untk mgelakkan semaian terkena panas terik matahari jika musim kemarau dan dari terkena hujan yg berterusan...bg tanaman memang lah tanah memerlukan kelembapan tp bukan tanah yg bertakung air,lgpun tanah akn menjadi mampat dan padat pd musim hujan..

jgn sesekali mengembur tanah pd musim hujan kerana tanah itu akan bertukar menjadi lumpur,struktur tanah akan rosak,.


patch sawi di tutup dgn jaring utk mengelakkan dripd curahan air hujan yg berterusan,mengelakkan dari
panas terik matahari,ianye jga bertujuan dripada dijadikan jamban kucing.


inilah sawi berusia 2 minggu..waktu ni musim hujan jika tak di tutup sawi ni mungkin dh mati..
pokok sawi sebesar ni hnya memerlukan 20% hujan je..
 
 
saya ada buat kajian,saya biarkan satu bekas sawi sama usia seperti gmbr di atas tanpa jaring,ternyata berbeza dimana bekas yg di biar kan di tengah hujan semuanye mati ada yg terkambus dlm tanah,ada yg tercabut akibat mendapan tanah..


semaian sawi yg baru..
apa yg kelakarnye ialah dulang semaian ini..apabila panas di angkat keluar..hujan bawa msuk balik..panas keluar pulak ada lah dalam 6 kali keluar masuk..maklum la panas x sampai pun stengah jam..semaian sebesar ni jika kna hujan yg kuat alamatnye almarhum ler....jika panas tp semaian ni terletak di tempat terlindung,ianye akan condong ke arah cahaya..haa!!!!mungkin pelik skali nk tmpat teduh,skali nk tempat panas,apa yg blh saya katakan ialah teduh tp panas...ape!!pelik lg!!!..haa...uji minda anda....

6 ulasan:

  1. salam en wan fazli, bekas sawi yang warna biru tu bekas apa yer!

    BalasPadam
    Balasan
    1. salam cik hidayah..bekas wrna biru tu bekas chemical yg sya ambl di tempat kerja sya...sya belah dua tong itu,jd kdua-dua belah blh dijadikan bekas menanam..

      Padam
  2. Salam. Saya punya benih sawi usia 2 minggu besar sikit aje dari semaian baru en wan fazli. Ada 4 helai daun besar sikit aje dr kuku jari kelingking hehehe nampaknya lambat lgla nak tuai sawi saya ni hurmm...

    BalasPadam
    Balasan
    1. salam cik wanie,sabar..cuba buat mcm sya sarankan serta baja organik yg cukup..insyaallah menjadi..

      Padam
  3. Salam..banyak semaian tu..sawi yg saya pindah ke tanah semua tak jadi..hujan lebat sangat

    BalasPadam
    Balasan
    1. salam suka suka...kalau boleh semaian bru pindah di tutup dgn jaring,jika hujan terlalu lebat walaupun sekejap sudah cukup utk sawi musnah..ini kerana batang serta daunnye masih lg lembut..jika di tiup angin kuat pun dh tumbang...bukan senang nk jaga sawi pd musim hujan ni..

      Padam