Google+ Followers

Jumaat, 28 Disember 2012

DIY-COMPOST TUMBLER

dah lama tak update blog ni..di sebabkan sibuk membuat kompos tumbler..aktiviti berkebun pd skrg ni terhad..maklum la musim tengkujuh...cerita pasal kompos tumbler ni..cara ini amat popular di negara2 luar..tujuan ianye dibina ialah untk me`masak` kompos dgn lbh cepat..tak perlu menyangkul untk mengaul kompos ni..tumbler ni masih lg dalam ujian dan masih lg mencari maklumat tentang penggunaan tahap maxsimum...











kompos tumbler ni saya bina ringkas je..nt saya akn bicara lg tntang fungsi tentang tumbler ni dgn lebih detail lg...nk bincang dlu dgn sifu saya..tn.iskandar dari tanamsendiri.com

Rabu, 19 Disember 2012

banjir dah...

hujan smakin rancak,maklum la dh tiba musim dia..hari ini matahari pun tak kelihatan,parit belakang rumah dh pun melimpah,kawasan kebun dh pun digenangi air,dugaan....dugaan....
ank2 pokok serta semain bru terpaksa dipindahkan,mujur la semuanye ditanam dalam polybag@bekas senang kerja2 pindah memindah ni..kalau tanam terus ke atas tanah alamatnye berenag ler pokok2 tu....alhamdullilah semua sawi selamat di pindahkan,cuma yg tinggal pokok2 yg dh besar je..yg berusia 2 bulan keatas...
bukan sahaja ank2 pokok yg di pindah tp tanah yg telah digaul dgn baja organik pun saya terpaksa pindah,takut nanti tanah yg dh diberi rawatan akn rosak dan mcm2 lg la kalau dh nk banjir ni...hujan adalah rahmat tp banjir adalah bencana alam....ni semua kuasa ALLAH..ni bru sedikit ujian darinye..jd bsyukur pd pemberiannye..
ok..berbalik pd tanah td..jika dalam k`adaan hujan berterusan begini tanah akan bertukar menjadi lumpur..kalau dh bertukar menjd lumpur susah untk kembali pulih..kna tunggu panas matahari serta digaul dgn bahan organik..keasidan tanah,nilai ph tanah semuanye dh tak stabil..semua organisma yg menhidupkan tanah sebelum ni akan lemas serta di bawa arus air hujan...

Isnin, 17 Disember 2012

testing timun

semasa proses pemindahan tanah petang td sya cuba testing tanah yg diperap dgn tinja kambing..maksud testing sya ni bukannye rasa tanah tu...hehehe..saya testing dgn ank pokok timun batang...saya pindah 10 pohon pokok timun..jika mengikut jadual tanah tu terlalu awl utk ape jenis semaian kecuali bendi...tanah yg sya perap ni bru je sminggu...tp yg terbaik perap tanah lebih pd 2 minggu..


 percubaan tanah yg diperap dgn tinja kambing..tawakal ajelah kerana tanah ini terlalu awl di gunakan
lg pun tanah ini terlalu lembap akibat hujan yg berterusan,sya letakan semaian ni di tempat yg teduh.

pindah tanah..

alhamdullilah.....petang ni blh berkebun lama sikit sb matahari dh dh mula menyinar...bnyk kerja yg hendak di buat,hnya beberapa keping gmbr je yg dapat di ambil kerana fokuskan pd kerja2 yg terbengkalai sudah sminggu...


petang td sya pindahkan tanah yg telah diperapkan dgn tinja kambing,tinja lembu,tinja arnab..kalau mengikut jadual tanah ni belum lg sedia di gunakan,tp terpaksa di pindah ke tempat yg kering sedikit kerana hujan yg berterusan menyebabkan mendapan tanah,serta di bawa arus air hujan..kalau hujan dua atau tiga hari tak kisah lah kan ni dh sminggu,dh musim tengkujuh kat pantai timur ni jd kna la jd penyelamat pd kebun kita..

Ahad, 16 Disember 2012

melindungi semaian sawi pd musim panas dan hujan.

dah seminggu hujan turun,hnya panas beberapa jam aje dalam satu hari...bnyk aktiviti berkebun tergendala tp hujan itu satu rahmat tak perlu kita menyiram tiap2 hari..namun begitu bg semaian baru tidak sesuai dgn hujan yg berterusan ini kerana ia blh melemahkan pkok..letakkan semaian bru di tempat teduh tp jgn letak semaian di tempat gelap.

rumah saya kawasan perumahan,ruang utk berkebun amat terhad,stiap ruang yg ada saya manfaatkan spenuhnye,jika semaian bru sya tutup dgn jaring untk mgelakkan semaian terkena panas terik matahari jika musim kemarau dan dari terkena hujan yg berterusan...bg tanaman memang lah tanah memerlukan kelembapan tp bukan tanah yg bertakung air,lgpun tanah akn menjadi mampat dan padat pd musim hujan..

jgn sesekali mengembur tanah pd musim hujan kerana tanah itu akan bertukar menjadi lumpur,struktur tanah akan rosak,.


patch sawi di tutup dgn jaring utk mengelakkan dripd curahan air hujan yg berterusan,mengelakkan dari
panas terik matahari,ianye jga bertujuan dripada dijadikan jamban kucing.


inilah sawi berusia 2 minggu..waktu ni musim hujan jika tak di tutup sawi ni mungkin dh mati..
pokok sawi sebesar ni hnya memerlukan 20% hujan je..
 
 
saya ada buat kajian,saya biarkan satu bekas sawi sama usia seperti gmbr di atas tanpa jaring,ternyata berbeza dimana bekas yg di biar kan di tengah hujan semuanye mati ada yg terkambus dlm tanah,ada yg tercabut akibat mendapan tanah..


semaian sawi yg baru..
apa yg kelakarnye ialah dulang semaian ini..apabila panas di angkat keluar..hujan bawa msuk balik..panas keluar pulak ada lah dalam 6 kali keluar masuk..maklum la panas x sampai pun stengah jam..semaian sebesar ni jika kna hujan yg kuat alamatnye almarhum ler....jika panas tp semaian ni terletak di tempat terlindung,ianye akan condong ke arah cahaya..haa!!!!mungkin pelik skali nk tmpat teduh,skali nk tempat panas,apa yg blh saya katakan ialah teduh tp panas...ape!!pelik lg!!!..haa...uji minda anda....