Google+ Followers

Khamis, 29 November 2012

racun

pernah sekali sya mengunakan racun serangga jenis MAPA MALATHION yg sya beli dri penjual benih serta peralatan berkebun di pasar tani..kerana tak tahan melihat daun abis dimamah belalang&ulat daun serta makhluk2 lain..memang kalau blh kita nk kebun kita ni bebas drpd racun tp kadang2 kita kna jgk bertindak pantas jga..mahu tidaknye tngk daun yg cantik2 dimakan belalang dan ulat ni tp harus di ingat sila patuhi label pd racun yg hendak kita gunakan tu..kalau blh sminggu sblm tuaian kita berhenti meracun..meracun ni bukannye di buat hari2...2 minggu skali cukup la..agak2 sminggu nk tuai jgn la meracun lg...kalau blh msa nk petik buah pakai la glove dan rendam dlu hasil tuaian sebelum memasaknye..ianye untk ksihatan kita..




ada ssiapa yg blh bg cadangan lain selain dripd kita guna kan racun ni?
tolong bg cadangan yea..

cacing gergasi

semasa sya nk rawat tanah(bukan jururawat erk)sya terkejut melihat cacing tanah yg bg sya amat lh besar..tak sama dgn cacing tanah yg pernah sya lihat..biasanye cacing tanah berwarna merah..ni tak nmpk pucat je..tp sihat...gemuk pula tu...apa yg musykil ialah..sya tak pernah pun bela@letak cacing ni kedalam polybeg sya entah mcm mana pula blh berada dlm tu..tinja cacing pun tak kelihatan di permukaan tanah..setelah di amati&disiasat(polis kebun heheh)rupa2nye cacing ni masuk melalui lubang bawah polybeg..biasanye cacing bergerak pd waktu malam...cacing sya ni telah pun di rujuk oleh `sifu iskandar`dan sifu telah pun memberi keterangan mgenai cacing sya ni...cacing sya ni kuat makan rupanye patutlh sihat,tp tanah la pulak kekurangan zat..






organik

2 minggu yg lepas..terung tak lg mengeluarkan buah..kalau ada pun buah macam terencat..lada pula asyik mengeluarkan bunga je,lepas tu putik bunga mulai luruh..hasil kajian yg disiasat(perhh..cam polis lak heheh)merujuk pd `sifu iskandar` rupa2nye tanah kekuragan baja organik...skrng bru sya thu bertapa pentingnye baja organik..ini kerana tanah yg sya gunakan tidak bertukar ganti dan tidak pula menambah baja organik so..semua nutrien sudah habis diserap oleh tanaman yg sbelum ini..esk nk pi cri  tinja lembu@tinja kambing untk dijadikan baja organik..nk kna masuk kandang ni...tp tinja tu mestilah yg dh kering..



dulu terung ni besar lg pd ni..tp skrg dh slim akibat kekurangan bahan organik...

kailan


pokok kailan yg dimakan oleh belalang...pembakar semangat ni nk usaha lbh lg nk hapuskan belalang
kailan sebelum dimamah oleh belalang...cantikkan??

belalang OH belalang........

aduhai belalang....sayur aku jgk kau kerjakan..apa blh buat dh makanan kau..


ada pelbagai cra untk menhindari belalang ni......minyk msak di campur dgn pencuci pinggang mangkuk yg di ajar oleh `sifu iskandar`......satu cara lg dgn air bawang putih yg dikisar..tp jgn terlalu bnyk kerana blh melecurkan daun,ini kerana bawang putih panas..ckup 2 ulas dgn 500ml air(botol mineral kecik)