Google+ Followers

Khamis, 25 Oktober 2012

sistem buddy

dalam kelompok ini terdapat pokok terung,kubis,lada,sawi.
inilah yg dinamakan sistem buddy,terung dan lada dapat melindungi kubis dan sawi dr panas terik..jika di perhatikan perosak pun jarang kelihatan.
daun terung yg besar dapat melindungi kubis..tp jika banyak sngt daun yg besar ianye blh berebut nutrisi..ini blh menyebabkan pokok lmbt berbuah ataupun tumbesarn buah terbantut..jd lbh elok lah kita buang daunnye tp jgn buang terlalu bnyk,cukup lah 2,3 helai saja.
buah terung remaja
pokok lada pun sudah galak berbunga.

 pokok lada di sebalik pokok terung
ni pula pokok herba..pkok misai kucing..cuba tngk bunganye,,mcm misai kucing kan..
serai..kalau isteri nk masak,senang je,buka pintu dapur blh ambik je,tak pyh susah2,"bang,pergi kdai jap beli serai"..uhhh.
pandan pun sama..tp ni jiran punya..kadang2 ambil 2 3 helai..tak kisah lah kan,
habis dulang semaian aku kerjakan,semata2 nk buat eksperimen..hehe..tak cukup dgn lubang yg ada,diperbesarkan lg..

..

sawi terpaksa dilindungi oleh jaring bg mengelakkan kucing buat jamban..
 kacang tanah,entah la betul atau tidak cra ni,aku lbh suka buat eksperimen..harap2 menjd dgn cra ni,sama2lah kita tngk hasilnye..
berhati2 semasa merumput,pokok ni blh menyebabkan gatal..eloklah pakai glove.
puteri ku dgn kacang panjang yg di tuai pg td..

kubis

kubis terletak ditngh2 pokok terung,ini kerana pokok kubis tidak sesuai pd
panas yg terik cukup hanya panas di waktu pg,pokok terung yg daunnye besar dapat melindungi kubis dri panas terik.
daun kubis yg dh mula nk membentuk
suka tengk tanaman yg menjadi...

aduhai belalang

pada musim hujan ni..belalang dan siput babi bebas berkeliaran..bnyk tanaman yg rosak daunnye..kailan,kubis,sawi semuanye dia bedal kalau tak di kawal...tanamsendiri.com ada ramuannye yg bebas dripd racun,hnya gunakan sedikit minyk msak di campur dgn pencuci pinggang serta air,kemudian blh sembur terus pd perosak...
daun kailan dimamah belalang

sebelum diserang belalang,eloklah kita cegah sbelum terlambat

Sabtu, 13 Oktober 2012

sawi


 semaian sawi..garis hitam tu tempat biji sawi..saje nk buat experimen...hehehe..ntah ape2 ntah..


akhirnye jd mcm ni akibat malam tu hujan benih dh beterabur..tp ok la..48jam semai dh bercambah..yg bestnye,bila kita bgun dari tidur,buka pintu dapur tngk dh bercambah..teruja sngt2..



ank sawi yg berusia sminggu..dh blh alih tp kna bhati2 dgn akarnye..kalau guna dulang semaian hnye cabut dgn tanahnye sekali..gunakan tanah yg ringan utk semaian maklumat lanjut blh didapati di tanamsendiri.com
botol drid yg di ajar oleh tanamsendiri.com memang menjadi..jd x pyh ler kite nak mengejar masa utk balik menyiram pokok..

bendi

bendi antara aku minati kerana pokoknye tahan lasak,walaupun tak siram 2-3 hari tp tetap segar..tempoh semaian pun singkat,bila dah keluar 3 set daun dah blh alih ke polybeg..akar bendi amat kuat sehingga keluar melalui lubang polybegdan terus mengcekam tanah walaupun tanah berbatu.
letakkan pacang bila pokok separas lutut utk myokong pokok daripada tumbang..
bendi dh pun mgeluarkan bunga,bunga bendi mekar pd waktu pg sbelum panas terik..
saiz ni sudah sesuai jika hendak dituai..buah muda,best di buat ulam...celur dan cicah budu..ermmm besttt
buahnye brada di pucuk..pokok bendi blh dicatas..dgn mencatas pokok akn berbuah dgn lebat sekali tak perlulah kite terjinjing2 nk memetik buah..mula2 tnam bendi naik ats kerusi nk petik buah hehehe..



pokok bendi amat tahan dari penyakit..walaupun daun dah mula mengecil(pokok tua)tp tetap mengeluarkan buah..ianye jga tahan dari alien(serangga perosak)

timun batang

timun batang@mentimun,senang di tanam tp jangka hayatnye pendek,pokoknye mudah di serang oleh kumbang yg bwarna oren,entah apa namanye aku pun tak thu tp aku panggil kumbang api je,entah yea atau tidak hehehe  

                                       kumbang api yg sedang makan daun,

                                             daun timun yg rosak tahap kritikal,dah tak blh di rawat lg   
                                        niat nye nk hapuskan kumbang api tp pokok yg mlayang,aduhai..
                                   buah sulung n tunggal...lepas tu KO..tak thu lah di mana silapnye..


Khamis, 11 Oktober 2012

alahai..bru nk upload gambar..kamera pulak rosak..sbenarnye saya bru je nk belajar buat blog tntang kebun saya sndiri...saya nk bkongsi tentang tanaman dgn ssiapa aje yg minat bkebun....blog www.tanamsendiri.com bnyk membantu saya..


sekarang ni di pantai timur dah tiba musim tengkujuh..sbelah petang hujan,ssuai untuk tanaman aku
sawi,terung,cili,kacang tanah dan yg paling best tngk kacang panjang..pokoknye nyawa2 ikan tp lepas
hujan dua tiga hari,mula bbunga kembali..
                                                 terung yg menjadi