Google+ Followers

Jumaat, 28 Disember 2012

DIY-COMPOST TUMBLER

dah lama tak update blog ni..di sebabkan sibuk membuat kompos tumbler..aktiviti berkebun pd skrg ni terhad..maklum la musim tengkujuh...cerita pasal kompos tumbler ni..cara ini amat popular di negara2 luar..tujuan ianye dibina ialah untk me`masak` kompos dgn lbh cepat..tak perlu menyangkul untk mengaul kompos ni..tumbler ni masih lg dalam ujian dan masih lg mencari maklumat tentang penggunaan tahap maxsimum...











kompos tumbler ni saya bina ringkas je..nt saya akn bicara lg tntang fungsi tentang tumbler ni dgn lebih detail lg...nk bincang dlu dgn sifu saya..tn.iskandar dari tanamsendiri.com

Rabu, 19 Disember 2012

banjir dah...

hujan smakin rancak,maklum la dh tiba musim dia..hari ini matahari pun tak kelihatan,parit belakang rumah dh pun melimpah,kawasan kebun dh pun digenangi air,dugaan....dugaan....
ank2 pokok serta semain bru terpaksa dipindahkan,mujur la semuanye ditanam dalam polybag@bekas senang kerja2 pindah memindah ni..kalau tanam terus ke atas tanah alamatnye berenag ler pokok2 tu....alhamdullilah semua sawi selamat di pindahkan,cuma yg tinggal pokok2 yg dh besar je..yg berusia 2 bulan keatas...
bukan sahaja ank2 pokok yg di pindah tp tanah yg telah digaul dgn baja organik pun saya terpaksa pindah,takut nanti tanah yg dh diberi rawatan akn rosak dan mcm2 lg la kalau dh nk banjir ni...hujan adalah rahmat tp banjir adalah bencana alam....ni semua kuasa ALLAH..ni bru sedikit ujian darinye..jd bsyukur pd pemberiannye..
ok..berbalik pd tanah td..jika dalam k`adaan hujan berterusan begini tanah akan bertukar menjadi lumpur..kalau dh bertukar menjd lumpur susah untk kembali pulih..kna tunggu panas matahari serta digaul dgn bahan organik..keasidan tanah,nilai ph tanah semuanye dh tak stabil..semua organisma yg menhidupkan tanah sebelum ni akan lemas serta di bawa arus air hujan...

Isnin, 17 Disember 2012

testing timun

semasa proses pemindahan tanah petang td sya cuba testing tanah yg diperap dgn tinja kambing..maksud testing sya ni bukannye rasa tanah tu...hehehe..saya testing dgn ank pokok timun batang...saya pindah 10 pohon pokok timun..jika mengikut jadual tanah tu terlalu awl utk ape jenis semaian kecuali bendi...tanah yg sya perap ni bru je sminggu...tp yg terbaik perap tanah lebih pd 2 minggu..


 percubaan tanah yg diperap dgn tinja kambing..tawakal ajelah kerana tanah ini terlalu awl di gunakan
lg pun tanah ini terlalu lembap akibat hujan yg berterusan,sya letakan semaian ni di tempat yg teduh.

pindah tanah..

alhamdullilah.....petang ni blh berkebun lama sikit sb matahari dh dh mula menyinar...bnyk kerja yg hendak di buat,hnya beberapa keping gmbr je yg dapat di ambil kerana fokuskan pd kerja2 yg terbengkalai sudah sminggu...


petang td sya pindahkan tanah yg telah diperapkan dgn tinja kambing,tinja lembu,tinja arnab..kalau mengikut jadual tanah ni belum lg sedia di gunakan,tp terpaksa di pindah ke tempat yg kering sedikit kerana hujan yg berterusan menyebabkan mendapan tanah,serta di bawa arus air hujan..kalau hujan dua atau tiga hari tak kisah lah kan ni dh sminggu,dh musim tengkujuh kat pantai timur ni jd kna la jd penyelamat pd kebun kita..

Ahad, 16 Disember 2012

melindungi semaian sawi pd musim panas dan hujan.

dah seminggu hujan turun,hnya panas beberapa jam aje dalam satu hari...bnyk aktiviti berkebun tergendala tp hujan itu satu rahmat tak perlu kita menyiram tiap2 hari..namun begitu bg semaian baru tidak sesuai dgn hujan yg berterusan ini kerana ia blh melemahkan pkok..letakkan semaian bru di tempat teduh tp jgn letak semaian di tempat gelap.

rumah saya kawasan perumahan,ruang utk berkebun amat terhad,stiap ruang yg ada saya manfaatkan spenuhnye,jika semaian bru sya tutup dgn jaring untk mgelakkan semaian terkena panas terik matahari jika musim kemarau dan dari terkena hujan yg berterusan...bg tanaman memang lah tanah memerlukan kelembapan tp bukan tanah yg bertakung air,lgpun tanah akn menjadi mampat dan padat pd musim hujan..

jgn sesekali mengembur tanah pd musim hujan kerana tanah itu akan bertukar menjadi lumpur,struktur tanah akan rosak,.


patch sawi di tutup dgn jaring utk mengelakkan dripd curahan air hujan yg berterusan,mengelakkan dari
panas terik matahari,ianye jga bertujuan dripada dijadikan jamban kucing.


inilah sawi berusia 2 minggu..waktu ni musim hujan jika tak di tutup sawi ni mungkin dh mati..
pokok sawi sebesar ni hnya memerlukan 20% hujan je..
 
 
saya ada buat kajian,saya biarkan satu bekas sawi sama usia seperti gmbr di atas tanpa jaring,ternyata berbeza dimana bekas yg di biar kan di tengah hujan semuanye mati ada yg terkambus dlm tanah,ada yg tercabut akibat mendapan tanah..


semaian sawi yg baru..
apa yg kelakarnye ialah dulang semaian ini..apabila panas di angkat keluar..hujan bawa msuk balik..panas keluar pulak ada lah dalam 6 kali keluar masuk..maklum la panas x sampai pun stengah jam..semaian sebesar ni jika kna hujan yg kuat alamatnye almarhum ler....jika panas tp semaian ni terletak di tempat terlindung,ianye akan condong ke arah cahaya..haa!!!!mungkin pelik skali nk tmpat teduh,skali nk tempat panas,apa yg blh saya katakan ialah teduh tp panas...ape!!pelik lg!!!..haa...uji minda anda....

Khamis, 29 November 2012

racun

pernah sekali sya mengunakan racun serangga jenis MAPA MALATHION yg sya beli dri penjual benih serta peralatan berkebun di pasar tani..kerana tak tahan melihat daun abis dimamah belalang&ulat daun serta makhluk2 lain..memang kalau blh kita nk kebun kita ni bebas drpd racun tp kadang2 kita kna jgk bertindak pantas jga..mahu tidaknye tngk daun yg cantik2 dimakan belalang dan ulat ni tp harus di ingat sila patuhi label pd racun yg hendak kita gunakan tu..kalau blh sminggu sblm tuaian kita berhenti meracun..meracun ni bukannye di buat hari2...2 minggu skali cukup la..agak2 sminggu nk tuai jgn la meracun lg...kalau blh msa nk petik buah pakai la glove dan rendam dlu hasil tuaian sebelum memasaknye..ianye untk ksihatan kita..




ada ssiapa yg blh bg cadangan lain selain dripd kita guna kan racun ni?
tolong bg cadangan yea..

cacing gergasi

semasa sya nk rawat tanah(bukan jururawat erk)sya terkejut melihat cacing tanah yg bg sya amat lh besar..tak sama dgn cacing tanah yg pernah sya lihat..biasanye cacing tanah berwarna merah..ni tak nmpk pucat je..tp sihat...gemuk pula tu...apa yg musykil ialah..sya tak pernah pun bela@letak cacing ni kedalam polybeg sya entah mcm mana pula blh berada dlm tu..tinja cacing pun tak kelihatan di permukaan tanah..setelah di amati&disiasat(polis kebun heheh)rupa2nye cacing ni masuk melalui lubang bawah polybeg..biasanye cacing bergerak pd waktu malam...cacing sya ni telah pun di rujuk oleh `sifu iskandar`dan sifu telah pun memberi keterangan mgenai cacing sya ni...cacing sya ni kuat makan rupanye patutlh sihat,tp tanah la pulak kekurangan zat..






organik

2 minggu yg lepas..terung tak lg mengeluarkan buah..kalau ada pun buah macam terencat..lada pula asyik mengeluarkan bunga je,lepas tu putik bunga mulai luruh..hasil kajian yg disiasat(perhh..cam polis lak heheh)merujuk pd `sifu iskandar` rupa2nye tanah kekuragan baja organik...skrng bru sya thu bertapa pentingnye baja organik..ini kerana tanah yg sya gunakan tidak bertukar ganti dan tidak pula menambah baja organik so..semua nutrien sudah habis diserap oleh tanaman yg sbelum ini..esk nk pi cri  tinja lembu@tinja kambing untk dijadikan baja organik..nk kna masuk kandang ni...tp tinja tu mestilah yg dh kering..



dulu terung ni besar lg pd ni..tp skrg dh slim akibat kekurangan bahan organik...

kailan


pokok kailan yg dimakan oleh belalang...pembakar semangat ni nk usaha lbh lg nk hapuskan belalang
kailan sebelum dimamah oleh belalang...cantikkan??

belalang OH belalang........

aduhai belalang....sayur aku jgk kau kerjakan..apa blh buat dh makanan kau..


ada pelbagai cra untk menhindari belalang ni......minyk msak di campur dgn pencuci pinggang mangkuk yg di ajar oleh `sifu iskandar`......satu cara lg dgn air bawang putih yg dikisar..tp jgn terlalu bnyk kerana blh melecurkan daun,ini kerana bawang putih panas..ckup 2 ulas dgn 500ml air(botol mineral kecik)

Khamis, 25 Oktober 2012

sistem buddy

dalam kelompok ini terdapat pokok terung,kubis,lada,sawi.
inilah yg dinamakan sistem buddy,terung dan lada dapat melindungi kubis dan sawi dr panas terik..jika di perhatikan perosak pun jarang kelihatan.
daun terung yg besar dapat melindungi kubis..tp jika banyak sngt daun yg besar ianye blh berebut nutrisi..ini blh menyebabkan pokok lmbt berbuah ataupun tumbesarn buah terbantut..jd lbh elok lah kita buang daunnye tp jgn buang terlalu bnyk,cukup lah 2,3 helai saja.
buah terung remaja
pokok lada pun sudah galak berbunga.

 pokok lada di sebalik pokok terung
ni pula pokok herba..pkok misai kucing..cuba tngk bunganye,,mcm misai kucing kan..
serai..kalau isteri nk masak,senang je,buka pintu dapur blh ambik je,tak pyh susah2,"bang,pergi kdai jap beli serai"..uhhh.
pandan pun sama..tp ni jiran punya..kadang2 ambil 2 3 helai..tak kisah lah kan,
habis dulang semaian aku kerjakan,semata2 nk buat eksperimen..hehe..tak cukup dgn lubang yg ada,diperbesarkan lg..

..

sawi terpaksa dilindungi oleh jaring bg mengelakkan kucing buat jamban..
 kacang tanah,entah la betul atau tidak cra ni,aku lbh suka buat eksperimen..harap2 menjd dgn cra ni,sama2lah kita tngk hasilnye..
berhati2 semasa merumput,pokok ni blh menyebabkan gatal..eloklah pakai glove.
puteri ku dgn kacang panjang yg di tuai pg td..

kubis

kubis terletak ditngh2 pokok terung,ini kerana pokok kubis tidak sesuai pd
panas yg terik cukup hanya panas di waktu pg,pokok terung yg daunnye besar dapat melindungi kubis dri panas terik.
daun kubis yg dh mula nk membentuk
suka tengk tanaman yg menjadi...

aduhai belalang

pada musim hujan ni..belalang dan siput babi bebas berkeliaran..bnyk tanaman yg rosak daunnye..kailan,kubis,sawi semuanye dia bedal kalau tak di kawal...tanamsendiri.com ada ramuannye yg bebas dripd racun,hnya gunakan sedikit minyk msak di campur dgn pencuci pinggang serta air,kemudian blh sembur terus pd perosak...
daun kailan dimamah belalang

sebelum diserang belalang,eloklah kita cegah sbelum terlambat

Sabtu, 13 Oktober 2012

sawi


 semaian sawi..garis hitam tu tempat biji sawi..saje nk buat experimen...hehehe..ntah ape2 ntah..


akhirnye jd mcm ni akibat malam tu hujan benih dh beterabur..tp ok la..48jam semai dh bercambah..yg bestnye,bila kita bgun dari tidur,buka pintu dapur tngk dh bercambah..teruja sngt2..



ank sawi yg berusia sminggu..dh blh alih tp kna bhati2 dgn akarnye..kalau guna dulang semaian hnye cabut dgn tanahnye sekali..gunakan tanah yg ringan utk semaian maklumat lanjut blh didapati di tanamsendiri.com
botol drid yg di ajar oleh tanamsendiri.com memang menjadi..jd x pyh ler kite nak mengejar masa utk balik menyiram pokok..

bendi

bendi antara aku minati kerana pokoknye tahan lasak,walaupun tak siram 2-3 hari tp tetap segar..tempoh semaian pun singkat,bila dah keluar 3 set daun dah blh alih ke polybeg..akar bendi amat kuat sehingga keluar melalui lubang polybegdan terus mengcekam tanah walaupun tanah berbatu.
letakkan pacang bila pokok separas lutut utk myokong pokok daripada tumbang..
bendi dh pun mgeluarkan bunga,bunga bendi mekar pd waktu pg sbelum panas terik..
saiz ni sudah sesuai jika hendak dituai..buah muda,best di buat ulam...celur dan cicah budu..ermmm besttt
buahnye brada di pucuk..pokok bendi blh dicatas..dgn mencatas pokok akn berbuah dgn lebat sekali tak perlulah kite terjinjing2 nk memetik buah..mula2 tnam bendi naik ats kerusi nk petik buah hehehe..



pokok bendi amat tahan dari penyakit..walaupun daun dah mula mengecil(pokok tua)tp tetap mengeluarkan buah..ianye jga tahan dari alien(serangga perosak)